Gelombang Rakyat

Lawak Pemimpin - Burung Saya Hilang Dicuri Orang

Ilham dan Adaptasi dari Blog:
Florence Italy
Datok Zeq.
http://zeqviews.blogspot.com/

Dia memang pemimpin politik yang terkenal. Dia memang hebat. Kehebatannya banyak diletakkannya kepada burung ajaibnya. Padanya, luck nya berubah sejak bela burung itu. Itu Lah burung kesayangannya.

Pada suatu pagi, burung kesayangannya itu telah hilang. Merasa si pencuri adalah di kalangan penduduk di kawasannya, maka pemimpin politik itu pun membawa masalahnya itu di perjumpaan mingguan di kampungnya.

Pemimpin: “Siapa di sini yang ada burung?”

Seluruh penduduk laki-laki segera berdiri.

Menyedari kesilapannya dalam cara bertanya, pemimpin politik itu menambah “Bukan itu maksud saya.”

Lalu diajukan pertanyaan lain dari yang tadi, "Maksud saya ialah, siapa yang pernah lihat burung?”

Maka seluruh penduduk wanita berdiri.

Kerana menyedari pertanyaannya masih tidak betul, maka dengan muka merah padam dia menyambung “Maaf, bukan itu maksud saya.”

Dia berfikir sejenak, dan sekali lagi dia cuba bertanya, “Maksud saya ialah siapa yang pernah lihat burung yang bukan miliknya.”

Separuh penduduk wanita berdiri.

Muka pemimpin politik itu makin merah, dan juga makin gugup, segera berkata lagi “Maaf sekali lagi, bukan ke arah itu pertanyaan saya, maksud saya ialah, siapa yang pernah lihat burung saya?”

Lalu… Isteri pemimpin politik itu pun pun berdiri….dan tiga orang wanita yang lain, turut berdiri.

Maka kali ini merah padam pula muka si isteri. Pemimpin politik itu pun cabut lari, menyesal tanya.

...

Jika memilih calon ala tuan puan, biar betol-betol. Jangan tersalah pilih ala tuan puan, yang Kaki...

Ya!

0 comments: