Gelombang Rakyat

Lawak TP UMNO - Meneruskan Tradisi Presiden

Penulis:

Zubli Zainordin AvatarZubli Zainordin


Dijangkakan memang payah bila Presiden melepaskan Kuasa Presiden sepenuhnya kepada Timbalan Presiden sebagai penggantinya, tetapi Presiden masih belum letak kesemua jawatan yang disandangnya.

... Najib Dan Abdullah
tunkuaisha.blogspot.com


Dapat pulak Timbalan Presiden yang tidak mahu berterus terang, dan sentiasa hendak menjaga hati Presiden.

Presiden pulak sampai ke sudah, cukup layu bila hatinya dijaga begitu.

Maka terjadi Lah, lawak ini.

Sekadar berhibur sahaja ya.

Begini agaknya.

...

Semua mata tertumpu kepadanya. Mata bulat, mata sepet, mata cemeh, mata bertaik mata, mata-mata, pendek kata panjang pun kata, semua mata merenungnya kini.

Molek bersongkok, tertib duduknya, sentiasa tersenyum pula, dan kemas berbaju Melayu warna merah jambu, dia duduk tenang di sebelah Presiden.

Kemudian dengan tenang dikeluarkannya sehelai kertas dari poket baju Melayunya, dan meletakkanya rata di atas meja. Sedia untuk dibaca.

Wartawan 1: Presiden, boleh kami tanya soalan kepada pengganti anda sekarang?

Presiden: Boleh, tapi sebelum saya lupa, ini kata akhir dan kata tegas dari saya hari ini. I will NOT Shut Up!

Wartawan 2: Baik Lah, boleh tolong shut up tak sekarang, sebab kami nak tanya soalan kepada pengganti anda pulak?

Presiden: Baik Lah. Saya shut up sekarang.

Timbalan Presiden: Sebelum sesiapa bertanya, saya tidak akan extemperanous ya, jadi saya ingin membaca teks yang telah saya sediakan ini ya. Saya seperti Presiden juga, kami khuatir, nanti lain yang kami cakap lain pulak anda tulis. Jadi akhbar boleh terus cetak sahaja apa yang kami masing-masing telah tulis ya.

Timbalan Presiden berbisik kepada Presiden. Timbalan Presiden memberi isyarat keluar kepada para pemimpin lain. Tetapi tidak seorang pun yang berganjak.

Timbalan Presiden: Baik Lah. Saya sebenarnya ingin berdepan dengan wartawan sahaja ya pagi ini. Saya telah meminta Presiden dan para pemimpin lain supaya meninggalkan dewan ini. Malangnya Presiden dan mereka semua enggan keluar. Kalau begitu, tak apa Lah.

Timbalan Presiden memberikan isyarat kepada pegawainya. Sambil itu dia melipat kertas tadi, dan memasukkannya kembali ke dalam poket Baju Melayunya. Pegawainya menghulurkan satu teks lain.

Timbalan Presiden: Baik Lah. Saya bacakan teks yang telah saya sediakan ini ya.

Timbalan Presiden membaca teksnya selama 1 jam. Ucapannya hanya menyentuh perihal Meneruskan Tradisi Presiden.

Timbalan Presiden: Saya buka untuk soalan sekarang ya.

Wartawan 1: Apa perubahan yang anda nak lakukan dalam parti setelah menjadi Presiden kelak?

Timbalan Presiden: Tidak ada apa-apapun perubahan yang akan saya lakukan. Saya tetap akan meneruskan tradisi Presiden.

Wartawan 2: Adakah ini bererti stail kepemimpinan anda kelak sebagai Presiden, sama dengan Presiden sekarang?

Timbalan Presiden: Ya, sama.

Wartawan 27: Tidor pun sama jugak kah?

Timbalan Presiden: Ya, sama. Saya tetap meneruskan tradisi Presiden.

Kuang! Kuang!! Kuang!!!

dsaa

sdas

Banyak lagi gambar para pemimin parti yang meneruskan tradisi Presiden di sini:

http://atotalblog.wordpress.com/2008/07/09/abdullah-ahmad-badawi-kepimpinan-melalui-tidor/

4 comments:

Lawyer Kampung said...

Salam bro Zubli, lawak betui tradisi depa ni... hahaha

Ini pula legasi pemerintahan depa juga... Macam slogan AirAsia "Now everyone can be a Datuk"! Nah, sekarang kita ada Datuk Shah Rukh Khan http://www.nst.com.my/Current_News/NST/Friday/NewsBreak/20081010133213/Article/index_html

Lepas ini sapalah pula ya?

Gelombang Rakyat said...

Sarisffuddin,

This is Malaysia, when those in power becoming a laughing stalk by the masses.

Pure entertainment eh, when prices are all, almost all, up!

A dreamland where people dream, and why are we awake?

Lawyer Kampung said...

It must be the jet-lag we suffered since we flew that trans meredian flight with AirBadawi on Oct 2003! Did we landed safely in 2008 or did we crashed? No wonder we are having this sleeping disorder. Hahaha

Gelombang Rakyat said...

Yes!

I blame Abdullah Ahmad Badawi too!!

In this disorder we can achieve order in a way of a wake up call.

No more singing, Sarisffuddin, for a while perhaps, Tidur Lah wahai Perdana Menteri.

We can start by kick-knocking so to speak some nice twinnies (assand head, depending on where ever their brains are) belong to some leaders who are asleep, before educating the masses.

Your role?