Gelombang Rakyat

Lawak Pemimpin - 3 Usul Tarik Perhatian Speaker Dewan




Ada Ahli Parlimen yang tidak faham, dalam Dewan itu ramai Ahlinya. Jadi macam mana Speaker Dewan nak nampak semua.

Jadi sesiapa yang nak bercakap atau mencelah tidak berpeluang. Apatah lagi Ahli yang bangun berkali-kali nak bercakap sejak semalam, sedangkan setiap kali dia bangun, Speaker sedang menoleh ke kanan atau ke bawah.

Jadi, mestilah ada satu sistem yang terbaik untuk tujuan ini. Tak kan Lah hal semudah inipun pihak yang bertanggungjawab tidak boleh tangani dan atasi. Supaya adil kepada setiap ahli.

Zubli Zainordin AvatarZubli Zainordin ialah Blogger pengkhususan Pemimpin Politik di Blog nya A Total Blog, dan Satu Blog Total. Di Blog Combined Forces Of Malaysian Bloggers, Zubli Zainordin Penulis Jemputan Dr Sid.


Jika ada cadangan beritahu, dan berikut 3 usul:

Pertama: Speaker hendaklah memakai kaca-mata wide view. Membolehkan dia nampak persekitaran 300 darjah. Kaca-mata ini boleh diperolehi bukan dari Budak Kaca Mata.

Kedua: Memasang alat berharga murah, sepertimana yang dipasang di Bank, siapa picit dahulu, kawasan Parlimennya dilaungkan kuat. Alat ini boleh tanya pihak Bank, depa beli kat mana?

Ketiga: Pemasangan gadget digital tanpa wayar yang bila dipicit oleh Ahli, Speaker akan terasa kesan elektrik yang memberinya kesedaran kawasan mana yang perlu dibenarkan bercakap. Jika kawan lain dipilih juga kejutan elektrik akan mula mendenyutnya. Jika ramai ahli yang memicit gadget, Speaker baru perlu dilantik setiap sidang Dewan menggantikan yang tidak berlaku adil. Speaker yang adil boleh bertugas hingga ke anak cucu.

Ada lagi usul..?

...

Kuang! Sam!! Phoi!!!

2 comments:

Tok Uban said...

Satu lagi cadangan....lepas ni lantik Pak Lah jadi speaker, aku gerentilah tak akan ada MP yang kena gantung ke, kena keluar ke dan macam-macam Lah....macam sdr zubli...ada setuju ka?

Gelombang Rakyat said...

Saya setuju dengan Tok Uban.

Speaker ini akan tidor!

Yeah!!!