Gelombang Rakyat

Episod Harga Minyak Malaysia Kegagalan Pak Lah Sebagai Pemimpin

6 Julai: Tarikh baru protes harga
pakatanrakyat-malaysia.blogspot.com
Abdullah Ahmad Badawi sebagai pemimpin mencatat satu demi satu kegagalan sejak Oktober 2003. Kegagalan Abdullah Ahmad Badawi yang paling besar ialah selepas menang PRU 12, menerajui sebarisan menteri kabinet yang membuat keputusan menaikkan harga minyak petrol dan diesel secara mendadak dan serta merta pada 5 Jun 2008.
PROTES berdemo bantah kenaikan ...
no2umno.wordpress.com
Perhatikan, ini juga satu kegagalan awal Mohd Najib Abdul Razak sebagai pemimpin dalam kabinet menteri Abdullah Ahmad Badawi.

Siapalah yang tak sayang Shahrir Abdul Samad. Pemimpin yang bijak diminati ramai. Namun entah kenapa dia seorang daripada menteri kabinet paling gagal kali ini.

Episod kenaikan ini juga adalah kegagalan paling besar kerajaan Barisan Nasional, termasuklah Ahmad Shabery Cheek yang berdebat dan tidak memihak kepada memanfaatkan Rakyat Malaysia. Penerangannya lebih menggelapkan.

Rabu, Disember 3, 2008

Eksklusif: Minyak Turun Lagi, Anwar Akhirnya Menang.

Shabery Perlu Letak Jawatan Segera !!

KUALA LUMPUR - Kerajaan hari ini mengambil keputusan untuk menurunkan harga runcit petrol dan diesel sebanyak 10 sen seliter berkuatkuasa hari ini.

Sambungan di sini:

http://pahangdaily.blogspot.com/2008/12/eksklusif-minyak-turun-lagi-kali-ke-6.html

Begitu juga para pemimpin parti komponen Barisan Nasional yang banyak "yes", termasuklah Ahli Parlimen yang bersetuju di Parlimen perihal langkah ini.

Dalam konteks episod kenaikan harga minyak petrol dan diesel yang tidak berasas ini, dan asas yang tidak tepat, Rakyat Malaysia telah dizalimi dan dianiayai.

Utusan Malaysia OnLine melaporkan:

Turun 10 sen lagi

PUTRAJAYA 2 Dis. – Kerajaan hari ini menurunkan lagi...

http://www.utusan.com.my/

Perhatikan penggunaan perkataan *LAGI* pada tajuk dan teks laporan di atas!

Mujurlah kali ini dari segi jumlah dan komitmen negara mempunyai pembangkang yang kuat.

Akhirnya Petrol kurang dari RM2,

4 lagi cadangan pemudawilayah dirujuk Kerajaan

Terima kasih kepada Kerajaan Malaysia kerana menurunkan harga minyak berkuatkuasa dari tengah malam tadi. Hari ini Petrol RON 97 berharga RM 1.90 sen kurang 10 sen dari sebelumnya, Manakala RON 92 dan Diesel akan bernilai RM 1.80 sen.

Penurunan kepada harga ini sepatutnya berlaku 2 bulan yang lalu. Pada 23 September lalu, Ketua Pemuda PAS Wilayah Persekutuan, Kamaruzaman Mohamad mengetuai rombongan pemuda wilayah menghantar memorandum kepada Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna bagi mendesak Kerajaan menurunkan harga minyak dibawah RM 2.

http://dppwp.wordpress.com/2008/12/03/akhirnya-petrol-kurang-dari-rm2-4-lagi-cadangan-pemudawilayah-dirujuk-kerajaan/

Penurunan harga minyak petrol dan diesel yang peleknya sedikit demi sedikit dan berkali-kali pula adalah atas desakan dan tuntutan parti pembangkang yang amat prihatin kepada nasib dan kehidupan Rakyat Malaysia.

Anwar Ibrahim
classnews.asia
Ini satu kejayaan Anwar Ibrahim, yang suaranya konsisten walaupun sebelum PRU 12, "Hari Ini Membentuk Kerajaan Pakatan Rakyat Esok Harga Minyak Petrol dan Diesel turun".

Husam Musa.
malaysiavotes.com
Begitu juga ketajaman pemerhatian Husam Musa, yang telah dapat membaca bahawa niat nak naikkan harga bahan ini telahpun disuarakan sejak perhimpunan UMNO lagi.
Mohamad Sabu
paspenang.blogspot.com
Turut dikenang ialah Mohamad Sabu, dengan irama suara Turun Turun-turun.

Fuel Price Hike Protest by GERAMM
flickr.com

Wira Rakyat
July 6, 2008
no2umno.wordpress.com
Serta Wira Rakyat dengan suara yang bergema dari setiap pejuang yang majoritinya dari parti pembangkang, mendesak supaya harga minyak petrol dan diesel diturunkan. Turut dihargai ialah peranan Blogger dan Forumer.
Protes, Hatta Ramli.
pinkturtle2.wordpress.com

Mohd hatta
jedyoong.wordpress.com

Penurunan harga petrol dan diesel di Malaysia adalah kemenangan parti pembangkang yang memenangi Rakyat Malaysia.

Jika diharapkan kerajaan Barisan Nasional, harapan itu tiada. Harapan baru dan harapan sebenar ialah pembentukan kerajaan baru Pakatan Rakyat dan Perdana Menteri Malaysia dari kalangan ramai pemimpin hebat dan berwibawa, silih berganti, dari pakatan ini, walaupun untuk berpuluh tahun akan datang.

Bermula sekarang dalam mana juga pilihanraya kecil dan menjelang PRU 13, jika harga minyak petrol dan diesel turun atau mahu turun, maka ingat Anwar Ibrahim, dan pastikan terbentuknya kerajaan baru Pakatan Rakyat.

Biarlah Barisan Nasional terkubur dengan sendirinya, dan tidak lagi diberi peluang menzalimi Rakyat Malaysia supaya sengsara dan derita.

Berkaitan:

Piggy Singh said...

Salam Mr Zubli,

The picture truely tells the cuurent situation, it's suffocating.

Wassalam.


A Mum Of Three Mohd said...

Dear Zubli,

I agree with Piggy Singh. Memang keadaan sekarang melemaskan kita. Syukur.... turun cepocen but still harga barangan seharian masih mahal. Bilalah agaknya harga barang nak turun seiring harga minyak. Rakyat memang terpaksa ubah cara hidup untuk survive......
The leaders..... I have my doubts.

"If you don't want your life to be "messed up",
don't fool around with those who have messed up their's."

Jika kita Rakyat Malaysia
tidak mahu hidup kita berserabut
Usah Lah pilih pemimpin berserabut
yang membentuk kerajaan
yang kelam-kabut

0 comments: