Gelombang Rakyat

Lawak Orang Perak? Zahid Oii Umbi Udoh Berakor

Ingat tidak lawak ini?

Lawak Orang Perak - Zahid Ngan Akor Umbi


Itu lawak dulu, terkini, ramai jugak yang hendak tahu pasal apa Ahmad Zahid Hamid, khabarnya telah menarik diri dari bertanding jawatan Timbalan Presiden Parti.

Entah Lah, at least bagitahu Lah saya, ini tidak, menyacak iyak, leboh begitu jer! Umor nyer udah 55, next round udoh baya atok-atok yang tue bangke. Apa ka heir Yeop? Lelame miker tumpo.

Itu baru intro tu, jom kita baca seterusnya perihal Ahmad Zahid Hamidi ini...

Penulis:

Zubli Zainordin AvatarZubli Zainordin



Begini Lah, gamaknya lawak nya.

Jangan maghah aargh, lawak sajer-sajer.

...

Pekerja 1: Bos, Bos, ader beriter baik nii Bos...

Zahid: Aper ke bender nye? Beriter baik aper?

Pekerja 2: Hai lain macam jer bunyi nyer. Bos tengoh bad mood ker ari ini?

Zahid: Aku tengoh celaru nii pikioran aku. Heengh, aper ke bender nyer? Beriter baik aper ker?

Pekerja 1
: Kami nok seroh report nii, *Sokongan Akor Umbi Kat Zahid Untuk Jawatan Timbalan Presiden Parti* Heengh, nii Bos! Cyer Bos bacer.

Pekerja 2: Jenuh menaip Bos! Kami pinjam Mesin Taip Burok jer. Lap Top Bos tak sapplai.

Zahid: Lap Top? Ngader-ngader miker nii. Nok mintok upoh lebih ler tuu. Eisyh, maleh aku membacer nyer. Kamu cyeriter jer ler seayat duer.

Pekerja 2: Baik ler Bos! Ini report nyer. Sejumlah, 23 par sen sokong Bos bertandin jawatan Presiden Parti. maner kaler, 67 par sen sokong Bos bertandin jawatanTimbalan Presiden Parti. Baki nyer sokong Bos bertandin keduer-duer jawatan sekaligoih.

Pekerja 1: makner nyer, Bos ler Perdana Menteri, Bos juger ler Timbalan Perdana Menteri. Tak peronah jadi lagi Bos. Ini sejaroh Malaysia Bos.

(Zahid Hamidi nak marah pun tak jadi, dia tergelak terbahak-bahak)

Zahid: Kepala hotak kamu berjamboi! Bede-ah keduer-duer nyer miker ni. Aper asas report miker ni? Kalor tak nok kener luku kepaler, bak balik adban aku bagi marin. Aper asas report miker nii, cyer kamu khabor kan kat aku!

Pekerja 2: Asas nyer tanah ler Bos. Asas aper yang ader lagi...

Zahid: Asas tanah? Lagi..!

Pekerja 1: Ateh tanah tu, kami tengok ader pokok ubi 20 batang. Ari pertamer, kami cabut duer batang. Kami nengok akor nyer. Esok kami cabut lagi duer batang. Kami nengok akor nyer. Seminggu gitu, kami nengok umbi nyer udoh berakor. Berakor panjang...

Pekerja 2: Ateh itu ler asas nyer Bos...

Zahid: Patut ler, silap besor aku ambik miker berduer bekerojer ngan aku. Sampe Che Det pun kater, aku nii sorang pader Jokers.

Pekerja 2: Orang Tuer tu kan nyer reti aper. Orang yang menentu Bos bertandin bukan nyer dier. Akor Ubi sebenor nyer.

Zahid: Tak ngaper ler. Aku tak bertandin dah.

Pekerja 2: Woi! Pase aper?

Zahid: Aku tarik diri.

Pekerja 1: Bahagian diri Bos yang maner Bos tarik?

Pekerja 2: Nok buat aper ler Bos tarik-tarik diri pulok? Nok macam orang giler. Bos kener ler rasional.

Zahid: Rasional kepaler hotak kamu. Ini politit tau dok. Miker berduer maner reti. Observe akor ubi buat report setakat itu jer ler yang miker berduer boleh.

Pekerja 1: Jadi nyer? Tarik diri tuu aper sebenor nyer?

Zahid: Aku bukan nyer tarik diri aku. Aku tarik diri dari bertandin. Makner nyer, aku tak bertandin jawatan Timbalan Presiden Parti lagi doh.

Pekerja 2: Kalo tak bertandin, cam maner kiter semuer nok tingge dalam Istaner PeeYem kat PutraJayer?

Zahid: Usoh ngelabun ler. Tak ader nasib kiter macam itu. Tak per ler, bukan rejeki kiter...

Pekerja 2: Kenaper Bos termakan prezhar Che Det tu. Lawan Tetap Lawan!

Zahid: Lawan Tetap Lawan? Macam aku peronah dengor jer slogan tu...Kamu ADIL ker?

Pekerja 2: Bukan ler gitu Bos. Kami Yamno juger sejak dari tok nenek dulu. Cumer nyer, kami ader dengor ceramoh Nuar kat You Tube, baru-baru nii. Sajer jer dengor, bukan nyer aper.

Pekerja 1: Bos! Cyer cakap bebenor nyer. Siaper yang prezhar Bos sebenor nyer? Tok Lah ker, si Tok Najib ker?

Zahid: Tak payah ler aku cyeriter.

Pekerja 2: Kalo udoh tak payah, cyeriter ler Bos.

Zahid: Maksud aku tak perlu ler aku cyeriter pader kamu berduer. Nanti, angin tak der, ribut pun tak der, paser mulot miker berduer, habis keluor surat khabor belaker.

Pekerja 2: Jadi nyer, udoh Bos tak bertandin Timbalan Presiden Parti nii, maker lepaih ini, kami nok kener buat kerojer aper Bos?

Zahid: Miker berduer pegi ler reboih ubi kayu yang miker cabot tu...miker makan ler pueh-pueh selama setahun yer.

Kuang! Kuang!! Kuang!!!

Kedua pekerjanya melopong!

...

InsyaAllah bersambung lagi kelak....
.

0 comments: