Gelombang Rakyat

Kenapa Zubli Tagih Harga Minyak Melalui Peranan Pemimpin Politik? Siri 1

Soalan di atas dimulakan dengan renungan ini:

Berapa biji yang ada dalam satu epal?
Berapa epal yang ada dalam satu bijinya?

Atau

How many seeds are there in an apple?
How many apples are there in a seed?
Zubli Zainordin AvatarZubli Zainordin


Baiklah.

Setelah renungan itu, sila baca pos ini oleh Hasbullah Pit, Blogawan PAS, yang mendokong Islam.


Semasa saya bersekolah rendah, Cikgu lebih banyak kali menyuruh saya berdiri di atas kerusi daripada duduk. Ini berkaitan dengan soalan saya mereka tidak boleh jawab.

Semasa Tingkatan 6, Cikgu mengajar subjek Ekonomi. Saya tidak faham. Jadi banyaklah soalan. Namun, Cikgu bukan kerjanya menjawab semua soalan Zubli Zainordin. Terutama Syllabus hendak dihabiskannya segera.

Semasa di ITM (Kini UiTM), ada lagi 2 subjek Ekonomi. Pensyarahnya memang terkenal. Soalan dahulu keluar kembali. Dijawabnya mengikut buku teks. Saya tidak boleh terima.

Rakan sekuliah Mirza Muhammad Tariq Beg, kemudian menerangkan kembali apa yang dia faham kepada saya ketika saya bertanya kepadanya. Setelah bersoal jawab, katanya:
Zubli, hang lulus dulu subjek ini, lepas itu
hang nak pikiaq apa pun Ekonomi nii,
terpulanglah...
Kemudian, saya bertekad untuk menjadi Pendidik. Namun jarang pulak mendapat soalan bertaraf "berdiri atas kerusi".

Lewat 1990an, saya membaca buku ini:

Kemudian saya ketawa berdekah-dekah. Pendidik - sama ada Guru, Cikgu, Pensyarah, yang saya kenali, tidak mentakrif atau mendefinisikan Ekonomi dengan tepat. Dari pentas mereka berdiri sama ada di bilik darjah atau di dewan kuliah, lahirlah mereka di bidang ekonomi, yang berpegang kepada takrif yang tidak tepat itu.

Kemudian panjang lebar pula perbincangan saya dengan Merahza, dan kami bersetuju, "In Life Define Or Be Defined".

Contohnya:

What is your term for Agriculture.

Pertanian.

Kenapa setiap tahun sambutan ini tidak disebut "Hari Petani"

Sebab dalam sektor ini ramai yang tidak setuju kerana takrifnya mereka bukan Petani dalam Pertanian.

Maka, disebutlah untuk memuaskan hati semua pihak, "Hari Peladang, Penternak, Dan Nelayan"

Semoleknya Agriculture tidak ditakrif sebagai Pertanian, malah Agribudaya.

Maka, "Hari Agribudayawan".

Seterusnya,

Menteri Agribudaya Malaysia.

Kementerian Agribudaya Malaysia.

Nak lagi?

Education ialah Pendidikan. Pelajaran? Lihat buku sekolah anak, Pelajaran Satu = Lesson One.

Menteri Pelajaran Malaysia? Ialah Minister Of Lesson Malaysia?

Ada beratus terminologi lagi yang tidak tepat.

Bagaimana Ekonomi dunia, atau Ekonomi Malaysia boleh jadi betul jika Teori Ekonomi, dari mula asalnya takrif pun tidak tepat?

Berapa jumlah Sarjana demikian banyaknya takrif Ekonomi. Namun, Paul Zane Pilzer berjaya menyediakan informasi dari bukunya untuk saya faham Ekonomi.

Perhatikan:

Takrif Ekonomi zaman berzaman, di institusi pendidikan, termasuk tokoh yang disebut oleh Hasbullah Pit dalam pos nya, telah terikat kepada:
Peruntukan melalui pengurusan sumber yang terhad.

The allocation through the managing of limited resources.
Itulah yang dikongsi dengan saya oleh Cikgu, dan Pensyarah, serta rakan saya, sehubungan subjek Ekonomi dahulu.

Manusia mentakrif untuk memahami sesuatu terma mengikut pemerhatian akan masyarakatnya supaya terbentuk Ilmu.

Namun berbeza dengan beberapa insan yang melihat kebesaran Allah dan mahukan Ilmu dari Yang Maha Alim.

Maka ditakrifkanlah bahawa Ekonomi ialah:
Satu perkongsian limpahan kurniaan-Nya untuk memanfaatkan semua.

The sharing of The God's abundance to benefit all.
Kepada Hasbullah Pit, saya kemukakan, perkataan, ayat, dan surah mana, termaktub dalam Kitab-Nya, yang Allah sebutkan sebagai minyak?

Membuktikan bahawa minyak adalah sumber dari Allah. Bukan adunan kimia manusia.

Jadi untuk memahami limpahan kurnia-Nya, minyak, siapakah pemimpin di Malaysia yang ikhlas niatnya mencari penyelesaian total supaya bahan ini memanfaatkan Rakyat Malaysia.

Pemimpin yang mentaliti terhad mana, dan siapa Menteri Sposen yang kata "Minyak Dunia akan habis?"

THE END OF SCARCITY

Many economists and writers on economics today don’t understand how wealth is created. The study of traditional economics is defined as the study of scarcity—how to distribute a limited supply of critical resources such as farmland, minerals, food, fresh water. Communism, socialism, capitalism, and so on, are all theories of how economies should function.

I believe that there is no real scarcity.
..

http://www.paulzanepilzer.com/
InsyaAllah, bersambung...

0 comments: