Gelombang Rakyat

Selagi Anwar Bersemangat Selagi itu Rakyat Malaysia Untung..!

Anwar Ibrahim
www.topnews.in
Kembali aktif di arena politik, Anwar Ibrahim sebenarnya mengejutkan saya sendiri. Imej yang di mindanya ialah Nelson Mandela. Namun, pelbagai individu tetap mengusahakan pembebasannya menjadi kenyataan. Senyap dia seketika dan kerap di luar negara, sehinggalah kemunculannya di PRU 12.
Lambaian Ku kan Kembali
blog.winterwong.com
Di sinilah bermulanya serlahan Anwar Ibrahim sebagai pemimpin untuk Rakyat Malaysia. Kecil atau besar serlahan ini dapat dilihat melalui sebahagian keputusan Pakatan Rakyat di PRU 12.

Kemudian, kecemerlangannya di Pilihanraya Kecil P 44 Permatang Pauh. Suatu kemenangan Rakyat Malaysia.
The main opposition leader, ...
www.economist.com
Dari Penjara ke Permatang Pauh dan ke Parlimen. Selangkah lagi ke Putrajaya.

Selangkah itulah yang masih belum lagi menjadi nyata. Anwar Ibrahim masih lagi berhadapan ke Mahkamah. Sementara itu, selangkah ke Putrajaya itu masih belum mendapat sokongan dalaman yang padu.
  • Ada ahli PKR percaya Anwar bohong
    Jimadie Shah Othman | Nov 28, 08 10:10am
  • anwar sodomy 2 trial 071108Terdapat ahli PKR yang percaya penasihatnya Datuk Seri Anwar Ibrahim berbohong tentang projek pembentukan kerajaan baru persekutuan 16 September lalu.LAGI
  • Tetap harap 16 Sept jadi kenyataan
    Ahli parlimen BN diugut polis SB
Pun kehangatan di kalangan blogger mula pudar.

Timbulnya ialah kerana tarikh 16 September itu tidak difahami sepenuhnya, dan keselesaan para pemimpin Pakatan Rakyat sendiri akan caranya mestilah betul.

InsyaAllah, usaha ini belum diakui gagal lagi. Ruang kejayaan masih terbuka. Lebih-lebih lagi Barisan Nasional sama ada di bawah pimpinan Abdullah Ahmad Badawi kah atau Mohd Najib Abdul Razak kah atau sesiapapun kah, ditambah pula pemimpin berkepentingan dalam komponen Barisan Nasional, maka masih belum dapat membangunkan sebuah negara Malaysia yang mana Rakyatnya sebahagian daripada kerajaan. Kerajaan Rakyat.

Jika manfaat boleh dikongsi bersama, maka Pakatan Rakyat lah kerajaan yang diingini Rakyat Malaysia.

Sila rujuk ucapan dasar Wan Azizah Wan Ismail di Kongres PKR baru-baru ini. Suatu ucapan menyeluruh gambaran Malaysia untuk Rakyat, harapan baru yang kita idamkan bersama.

  • PKR janji kembalikan kekebalan raja
    Jimadie Shah Othman & Abdul Rahim Sabri | Nov 29, 08 11:11am
  • dikemaskini "Malah kita bersedia mengembalikan kekebalan Raja-raja berteraskan semangat Raja Berperlembagaan. Inilah erti sebenar harapan baru yang kita bawa," kata presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.LAGI
  • Kritik peralihan kuasa PM kepada Najib
    Zaid Ibrahim, Yong Teck Lee hadir
Pembentukan kerajaan baru dan kemunculan Perdana Menteri Malaysia yang sebenarnya, hendaklah bukan dibebankan sebagai perjuangan Anwar Ibrahim seorang.

Ambil agenda ini sebagai aganda kita bersama. Lebih-lebih lagi para pemimpin dan ahli Pakatan Rakyat. Ambil isyarat dari Nik Aziz Nik Mat.

Setakat ini tiada gunanya lagi memberi peluang kepada Barisan Nasional membentuk kerajaan di Malaysia. Perubahan, tiada akan berlaku. Para pemimpinnya lebih cakap daripada melakukannya.

Setakat ini, para pemimpin Pakatan Rakyat pun bercakap sahaja juga. Namun kita sudah mula nampak cakap mereka mula menerbitkan nikmat, terutama di Kelantan, Kedah, dan Pulau Pinang.

Bayangkan seandainya Pakatan Rakyat membentuk kerajaan pusat yang baru. Paling tidakpun, hari ini kerajaan Pakatan Rakyat dibentuk, harga minyak petrol dan diesel turun. Kredibiliti kepemimpinan dalam Pakatan Rakyat mampu disegani para peniaga untuk menurunkan harga lain-lain bahan, barang, dan perkhidmatan.

Paling besar, ekonomi kita akan mantap semula dan bukan berada di alam fantasi Abdullah Ahmad Badawi, Mohd Najib Abdul Razak, Nor Mohamed Yakcop, dan para pemimpin yang sewaktu dengan mereka.

Anwar Ibrahim mahu dan mampu mengusahakan sesuatu, khususnya menggembeling bijak pandai dan ahli ekonomi untuk merumuskan kejayaan hal ekonomi negara ini. Sesuatu yang gagal dan tidak langsung diusahakan oleh kerajaan Barisan Nasional.

Harapan saya ialah biarlah Anwar Ibrahim terus bersemangat terutama yang disebutkan sebagai menuju Putrajaya. Selagi semangatnya membara, selagi itulah harapan kita akan suatu nikmat besar sebagai Rakyat Malaysia, InsyaAllah tercapai juga mulanya.

0 comments: